Restorani lauad olid tühjad, kui nautisin oma õhtusööki. Sisse astus
lühikest kasvu viisaka väljanägemisega kaabuga vanahärra, kes sammus julgelt
minu laua poole. Sõnagi lausumata võttis ta minu lauas istet. Tegin näo, et
pole teda näinud, ning
jätkasin oma õhtusööki. Põrnitsedes oma toitu, üllatusin, et ta mind ei kõneta.
Seepärast otsustasin ise jutulõnga avada. Küsisin tema käest, millega ta
igapäevaselt tegeleb. Vastuseks sain: „Ma teen äri.“
Pühapäeva pärastlõunal sõitis minu hotelli
ukse ette vana Toyota. Roolis
istus see sama kaabuga vanahärra. Ta võttis mind peale ja me sõitsime koos
Falling Watersi
keskkooli õuele. Koolimaja territooriumile sisenedes hõikasid lapsed juba
eemalt: “Direktor tuleb.“ Jah, see vanahärra rajas selle kooli. Restorani
õhtusöögilauas olime saanud nii suurteks sõpradeks, et ta kutsus mind oma kooli
lastele Eestimaast ning Kristusest rääkima. Olin seda meeleldi nõus tegema, kuid ainult
puhkepäeval.
Peahoone
Pikema jututa suunas väikest kasvu
naisõpetaja meid koolimaja suurde saali. Umbes kolmkümmend keskkooli viimase
klassi õpilast istusid juba kulunud koolipinkides, kui me auväärse direktoriga sisse
astusime. Ruumist õhkus nooruslikku elujõudu ja elurõõmu. Kõik mõõtsid mind oma pilkudega, kuna olin piirkonna ainuke valgenahaline
inimene. Direktor tegi suurejoonelise sissejuhatuse ja juba oligi kord minu
käes.
Õpilased auditooriumis, direktor ees pingis
Rääkisin Eestist ja Euroopa elust. Lapsed
kuulasid huviga, kuna
Euroopas pidavat olema mugav ja hea. Tõepoolest, paljudel eurooplastel on
tasuta haridus, autod, ilusad kodud ja kättesaadav meditsiin. Aga ometi me ei
ole õnnelikumad, kui
teie olete. Miks? Sest meie rõõm ja rahulolu on sageli rajatud kaduvatele
asjadele. Rahale, välisele ilule ja heale positsioonile. Need kolm sarnanevad lilleõiega,
mis kord ilutses kõigile nähtavalt, aga juba mõne aja pärast närtsinult
maamullaks sai. Mis on meie põhimotivatsioon elamiseks? Ega ometi seegi ole
rajatud kaduvusele? Minu alternatiiv elu põhimotiiviks on Jeesus Kristus ja Tema
õpetus. See tervendab murtuid südameid, omavahelisi suhteid ning annab lootuse
ka lootusetutele.
Pärast minu kõne oli kord jälle direktori
käes. Tema lõpukõnest kumas armastust ja hoolimist iga lapse suhtes: „Elu elamine peab tulema seestpoolt väljapoole,
sama kehtib ka Jumalasse uskumises, see peab välja kasvama südamest.“ Lastel oli palju huvitavaid küsimusi,
mille vastamiseks ei jätkunud aega, kuna kätte jõudis
õhtusöögi aeg. Lahkudes ütles direktor murega: “Nägid ju, kui säravad lapsed mul on. Kahju, et
Keenia riik ei hooli nende tulevikust.“
Õpilased, direktor, kaks õpetajat ja mina
Kooli territoorium on piisavalt suur, et majutada
300 õpilast. Falling Waters on internaatkool
nagu paljud teised Keenia koolid. Seal
õpilased õpivad, magavad, söövad ja mängivad. Kõik on ühes kohas. Erinevalt
mõnest teisest on Falling Waters segakool, kus nii poisid kui ka tüdrukud õpivad üheskoos, kuid elavad
erinevates majades. Ka õpetajad ning muud töötajad elavad kooli
territooriumil. Kord on range
režiimi all: koolimaja
territooriumilt ei tohi lapsed lahkuda. Juhtusin põgusalt pealt kuulama
vestlust kooli meesõpetaja ja ühe juhtiva õpilase vahel. Õpetaja ütles lühidalt
ja konkreetselt: “Homses eksamiruumis peavad tüdrukute pingid poiste pinkidest
lahus olema!“ Õpetajatele on antud väga suur võim õpilaste üle. See on tavaline
nähtus, kui mõni õpilane pahanduste eest õpetaja käest malakat saab. Eelmisel
aastal ilmus kohalikus ajalehes lugu tüdrukutest, kes pidid krossijooksu
maailmameistrivõistlused vahele jätma kuna tuharalihased olid karistusest
paistes.
Poiste maja, majataga maisipõld
Spordiväljak
Kool on
pooleldi isemajandav. Maisipõllud, lehmad ja kanad on kõik omalt võtta. See ei
ole mingi üllatus, kui lehm koolimajja satub. Igale õpilasele on määratud ka
töötunnid, mis peab kooli kasuks ära tegema. Eurooplastele võib tunduda kohalik
koolielu võõras ning kohati naljakas, kuid tegelikkuses on niisugune internaatkoolisüsteem
õigustatud. Keenia perekonnad on enamasti paljulapselised, seetõttu on lausa
vajalik mõni laps kodust ära saata. Kuna enamik Keenia koole on tasulised, siis
vaesemad pered sellist luksust endale lubada ei saa. Hiljuti rääkisin ühe
tüdrukuga, kes tuli neljandas klassis koolist ära, kuna polnud piisavalt raha,
et jätkata. Puudujääv summa oli kõigest 10 eurot. Ka minu treeningpartner
jättis keskooli viimase klassi puuduva rahasumma tõttu pooleli. Kahju, kuid kui
on valida toidupoolise ja hariduse vahel, siis jääb kool pooleli. Ühe hea
internaatkooli aastamaks on 500–3000 eurot.
Keskel peahoone, paremal köök, vasakul klassiruumid
Ka meie
armsal Eestimaal on palju lapsi, kelle elujärg on halb, kuna peredel ei jätku
söögiraha. Tore, et vähemalt kooliharidus on tasuta.
Minu
üllatuseks kohtusin ühsikondlikus transpordis ühe teise koolidirektoriga, ka
tema kutsus mind oma kooli kõnelema. Võibolla järgmine pühapäev.
No comments:
Post a Comment